۱۰ آذر ۱۳۸۸

طوطی خاکستری آفریقایی






معرفی نژاد طوطی خاکستری آفریقایی (کاسکو) - Gray African Parrot







قبل از معرفی وآشنایی با طوطی خاکستری ، باید بدانیم که این طوطی با نام اشتباه "کاسکو" در ایران شناخته می شود که اسمی اشتباه ونامناسب است که متاسفانه برای معرفی این نژاد استفاده می شود । نام صحیح این طوطی ، "طوطی خاکستری" و نام انگلیسی آن "Gray African Parrot" می باشد.
طوطی خاکستری آفریقایی یکی از محبوب ترین پرندگان در بین دوستداران حیوانات خانگیست . علت محبوبیت این طوطی ، قدرت تکلم وسخنگویی و هوش سرشار آن می باشد و کسانی که از نزدیک شاهد سخنگویهای طوطی بوده اند ، بدون شک آن را بهترین پرنده سخنگوی جهان میدانند . طوطی خاکستری به راحتی میتواند با آموزش هایی که می بیند ، صدها کلمه و جمله را بیاموزد وتکرار کند و با این کار ارتباطی عاطفی با صاحب خود برقرار کند . علاوه بر قدرت تکلم و سخنگویی ،طوطی خاکستری یک مقلد صدای استثنایی ست ، به طوری که صداهایی همچون زنگ تلفن و یا صدای یک حیوان دیگر را به دقت تقلید کند । طوطی خاکستری در آفریقا زندگی می کند و طبق متون تاریخی ، از قرن ها پیش مورد توجه انسان قرار گرفته است و تلاش های بسیاری برای آموزش این طوطی صورت گرفته است । الکس (Alex) ،طوطی خاکستری آموزش دیده توسط دکتر Irene Pepperberg توانایی انجام کارهایی در حد یک کودک 5 ساله را داشت . به طوری که می توانست تعداد و نوع رنگ اشیاء راتشخیص دهد .
طوطی خاکستری دارای دو نژاد است : کنگو ( دم قرمز ) - تیمنه (دمسایه/دم شکلاتی/ دم شرابی)
نژاد کنگو (Congo) دارای دمی قرمز رنگ ، جثه ای بزرگتر وپرهایی روشن تر و منقاری یک دست سیاه دارد در حالی که نژاد تیمنه (Timneh) دارای دمی سیاه رنگ، جثه ای کوچک تر ، پرهایی تیره تر و منقاری با رنگی روشن تر دارد .



در واقع طوطی های خاکستری شاید در مقایسه با سایر طوطی ها دارای پر و بال های رنگارنگ نباشند ، اما به دلیل هوش بسیار بالا و قدرت تکلم فوق العاده اش مورد توجه همگان قرارگرفته است .
در طوطیهای خاکستری ، پرنده های نر و ماده ظاهری یکسان دارند و امکان تشخیص جنسیت از روی ظاهر این پرنده امکان پذیر نیست .

طوطی خاکستری پرنده ای اجتماعی است و در طبیعت به صورت گله ای زندگی می کنند । این احساس دوستی ، در طوطی های خاکستری خانگی به دوستی با انسان تبدیل می شود و پرنده به راحتی احساس صاحب خود رادرک می کند . ازجمله : احساس خوشحالی و عصبانیت ...
به دلیل اجتماعی بودن ، این پرنده به توجه و محبت زیادی نیاز داردو عدم توجه و محبت کافی به این پرنده باعث افسردگی پرنده می شود । پرنده ای که مورد کم توجهی و بی محبتی قرار بگیرد ، دچار افسردگی شده وپرهای خود را می کند .

آموزش دادن این طوطی به دلیل هوش بالا و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین و سرگرم کننده است . به طوری که زمانی که به چشمان پرنده خیره می شوید ویک کلمه یا عبارت مانند "سلام" راتکرار می کنید ، طوطی می فهمد که شما می خواهید که او کلمه موردنظر را تکرار کند و کاملا به گفته های شما توجه خواهد کرد .
طوطی های خاکستری از میوه های تازه ، سبزیجات ، انواع غله ، میوه های مغزدار وبذرگیاهان تغذیه می کنند .
عمر طوطی خاکستری به صورت میانگین بیش از 70 سال است . بنابراین طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز ووفاداربرای صاحبش باشد .





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر